Inspectie en werkzaamheden op locatie Zuidwending
In de week van 18 tot en met 21 mei hebben wij onze installatie gedurende vijf dagen stilgelegd. Op die manier konden we verschillende onderhoudswerkzaamheden veilig uitvoeren.
Tijdens deze zogenoemde ‘stopweek’ hebben we onze veiligheidssystemen grotendeels getest. Het tweede deel van deze testen volgt in het najaar. Daarnaast hebben we een grote afsluiter kunnen repareren die een kleine hoeveelheid gas lekte. We zijn blij dat deze reparatie is gelukt, zeker omdat vervanging van de afsluiter lastig is en een levertijd van meer dan een jaar heeft. We hopen dat u zo weinig hinder heeft gehad van de extra activiteiten in deze week.
Op dit moment zijn we nog steeds bezig met het vervangen van drie luchtcompressoren. Hiervoor heeft de aannemer een tijdelijk ketenpark op de locatie ingericht. De komende maanden zullen daarom meer mensen dan gebruikelijk op de locatie aanwezig zijn.
Op 27 mei heeft onze toezichthouder, het Staatstoezicht op de Mijnen (SodM), bij ons een inspectie uitgevoerd op het gebied van veiligheid en milieu. We hebben alle vragen beantwoord en zijn nu bezig met het aanleveren van extra documenten. Daarna ontvangen we een brief met de uitkomst van de inspectie en eventuele vervolgacties. We verwachten op dit moment geen bijzonderheden, maar wachten de beoordeling af.
Uitnodiging
Zaterdag 27 juni organiseren we samen met Nobian een Open Dag op boorlocatie A11 aan De Buffer Zuidwending. Tijdens deze dag krijgt u een unieke inkijk in hoe een evaluatieboring er in de praktijk uitziet. Onze medewerkers zijn aanwezig om uitleg te geven over de werkzaamheden. Ook kunnen we u meer vertellen over het HyStock-project, de vervolgstappen en de rol van zoutwinning binnen en buiten het project. Kijk op onze website voor meer informatie.
En daarna kijken we uit naar de vakantieperiode met lange en hopelijk mooie, zonnige dagen. Vanaf Zuidwending wens ik u namens het hele team een fijne zomer en een prettige vakantie. Als u op pad gaat, reis voorzichtig en kom veilig weer thuis!
Update Open Dag
De geplande Open Dag van HyStock op zaterdag 27 juni gaat niet door. Vanwege de verwachte hitte (boven de 30°C) en mogelijke onweersbuien hebben Nobian en EnergyStock besloten dat het in verband met de veiligheid van bezoekers en medewerkers niet verantwoord is om de Open Dag door te laten gaan.
In overleg met externe partijen en de omgeving wordt gekeken naar een vervangend moment in een andere vorm.
Olaf Zwiggelaar | Plantmanager EnergyStock